Förlängd bindningstid hos mobiloperatörer

Förlängd bindningstid

Att köpa en ny mobiltelefon tillsammans med ett abonnemang har länge inneburit att man band upp sig i ett eller två år. Under lång tid var 12 eller 24 månader standard när det gällde bindningstid. Men nu ser vi en tydlig förändring på den svenska marknaden. Allt fler mobiloperatörer erbjuder idag betydligt längre avbetalningsplaner, där 36 eller till och med 48 månader blivit vanligt.

Tanken är att göra de allt dyrare mobiltelefonerna mer ekonomiskt överkomliga för konsumenter genom att sprida ut kostnaden. Samtidigt innebär det att kunder binds till samma operatör i en längre period, något som både har fördelar och nackdelar.

Varför erbjuder operatörerna längre bindningstid?

Priserna på smartphones har stigit kraftigt. Att en ny iPhone eller Samsung kostar mellan 12 000 och 15 000 kronor är idag ingen ovanlighet. För många hushåll blir det en orimligt hög engångskostnad. Genom att erbjuda avbetalning på 36 eller 48 månader kan månadskostnaden pressas ner rejält och därmed bli mer hanterbar för konsumenten.

En annan faktor är att allt fler behåller sina telefoner längre. Tidigare bytte många mobil vartannat år, men nu väntar många tre eller fyra år innan de skaffar en ny. Operatörerna anpassar sig efter det här beteendet och samtidigt säkrar de en mer långvarig kundrelation.

Så skiljer sig operatörernas upplägg

De stora svenska operatörerna har olika lösningar när det gäller bindningstider och avbetalningsplaner.

OperatörBindningstid på abonnemangAvbetalning på mobilenSärskilda villkor
Tre24 månader24, 36 eller 48 månaderRabatt på mobilpris vid kombination med abonnemang
Telia/Halebop24 månaderUpp till 36 månader (via Telia Finance)Mobil och abonnemang faktureras separat, kan lösas i förtid
Tele2/Comviq12, 24 eller 36 månaderUpp till 36 månaderVid uppsägning i förtid måste resterande tid betalas
TelenorOftast 24 månaderMöjlighet till längre avbetalningHar tjänsten “Change” som gör det möjligt att byta mobil efter 12 månader

Är telefonen låst till operatören?

Tidigare var det vanligt att mobiler köpta via en operatör var låsta till just den operatören. Så är det inte längre. Numera säljs de flesta telefoner olåsta, vilket betyder att du fritt kan använda andra SIM-kort i mobilen.

Men även om telefonen är tekniskt olåst är det inte lika enkelt att byta operatör under bindningstiden. Eftersom både abonnemanget och avbetalningen på telefonen måste fullföljas innebär ett avhopp i praktiken att du får betala kvarstående belopp på en gång.

Vad händer om du vill avsluta i förtid?

Om du vill säga upp ditt abonnemang innan bindningstiden löpt ut, har operatören rätt att kräva betalning för den tid som återstår. Det sker oftast genom att du får en slutfaktura på de kvarvarande månadsavgifterna. Hos vissa, som Telia / Halebop, finns det en viss flexibilitet eftersom mobilen faktureras separat via Telia Finance. Där kan du när som helst lösa ut skulden på telefonen.

Hos andra operatörer, som Tele2 och Tre, är det mer strikt – säger du upp i förtid måste du betala hela summan för de återstående månaderna. Det innebär att även om du tekniskt sett kan byta operatör, så blir det ekonomiskt ofördelaktigt.

Risker vid längre bindning

En av de största riskerna är vad som händer om mobilen går sönder eller tappas bort. Avbetalningarna fortsätter oavsett om du fortfarande kan använda telefonen eller inte. Garantier och reklamationsrätt täcker fabrikationsfel, men inte skador som uppstår i vardagen. För den som binder upp sig i fyra år på en dyr modell kan en olycka bli kostsam.

Det kan också bli svårare att anpassa sig till nya erbjudanden på marknaden. Under en tre- eller fyrårsperiod hinner mycket hända – nya lågprisoperatörer tillkommer och abonnemangsvillkor förändras. När du är bunden under lång tid kan du missa möjligheten att byta till billigare eller bättre alternativ.

Fördelar och nackdelar

Fördelarna är framför allt ekonomiska på kort sikt. Månadskostnaden blir lägre, vilket gör det möjligt för fler att köpa de senaste modellerna. Operatörerna tar vanligtvis ingen ränta på avbetalningen, så du betalar inte mer än mobilens faktiska pris. I vissa fall kan du till och med få rabatt på telefonen när den köps tillsammans med ett abonnemang.

Nackdelarna ligger i bristen på flexibilitet. Du riskerar att bli fast i ett abonnemang som inte längre är konkurrenskraftigt. Totalkostnaden kan dessutom bli högre jämfört med om du själv köper mobilen kontant och väljer det billigaste abonnemanget på marknaden. Dessutom finns risken att du binder upp dig på en dyrare modell än du egentligen behöver, eftersom den lägre månadskostnaden kan göra att priset känns mer överkomligt än det faktiskt är.

Checklista – tänk på detta innan du binder dig i 48 månader

Innan du tecknar ett längre avtal är det klokt att fundera över några viktiga frågor:

  1. Är jag beredd att behålla samma telefon i tre till fyra år?
  2. Har operatören den täckning och service jag vill ha under hela perioden?
  3. Klarar jag att betala av mobilen även om den går sönder eller försvinner?
  4. Har jag jämfört totalkostnaden med alternativet att köpa mobilen kontant och välja ett separat abonnemang?
  5. Finns det möjlighet att lösa ut mobilen i förtid om mina behov förändras?