BLACK WEEK! 90% rabatt på abonnemang i 3 mån hos Vimla Till erbjudandet

Byta mobilabonnemang – så går det till

Byta mobilabonnemang

Varför är det vanligt att byta mobilabonnemang? Men framför allt, hur byter du ditt mobilabonnemang till ett annat och bättre abonnemang?

Dessa frågor och fler svarar vi på i den här artikeln. 

10 steg för att byta mobilabonnemang

  1. Kontrollera att du har ett obundet abonnemang. Om du har ett bundet abonnemang måste du säga upp det innan du kan byta abonnemang.
  2. Hitta ett mobilabonnemang med bättre villkor på vår jämförelsesida för mobilabonnemang.
  3. Klicka på erbjudandet för att ta dig till operatörens webbsida.
  4. Ta reda på var du ansöker om ett nytt mobilabonnemang hos den nya operatören.
  5. Fyll i alla uppgifter som krävs. Värt att notera är att en kreditupplysning ofta genomförs på dig.
  6. Berätta om du vill behålla ditt gamla nummer eller få ett nytt mobilnummer.
  7. Skicka in din ansökan. Som tumregel behöver du godkänna din ansökan med hjälp av Bank-ID.
  8. Din nya operatör sköter all nödvändig kontakt med din föregående operatör.
  9. Du får hem ett nytt simkort tillsammans med en beställningsbekräftelse inom några dagar.
  10. Grattis! Nu har du bytt till ett bättre mobilabonnemang.

Därför väljer många att byta mobilabonnemang

1. Du vill ha ett billigare abonnemang

Att byta mobilabonnemang för att det gamla mobilabonnemanget är för dyrt är såväl en vanlig som vettig anledning att byta till ett nytt mobilabonnemang. De personer som vill ha ett billigt mobilabonnemang byter i regel från en ”vanlig” operatör till en lågprisoperatör.

Men värt att säga är samtidigt att de stora operatörerna såsom Telia och Telenor oftast öronmärker de senaste funktionerna, som idag bland annat inkluderar tillgången till  5G-nätet till de som väljer att vara kund hos dem.

Både Vimla (en lågprisoperatör i Telenors nät) och Hallon (en lågprisoperatör i Tres nät) kan alltså inte ge sina kunder tillgång till 5G, medan moderbolagen låter sina kunder få tillgång till det. Det är även vanligt att du går miste om telefonsupport om du byter till en billigare operatör.

2. Du vill ha ett abonnemang med bättre täckning

Det är även vanligt att byta abonnemang för att det abonnemang du har idag har en för dålig täckning. Så om du exempelvis flyttar eller köper ett lantställe där du ska vara om somrarna, då märker du fort att täckningen sällan är lika bra på landet som i större städer.

Men med hjälp av ett abonnemangsbyte kan du få ett nytt mobilnät som fungerar betydligt bättre i glesbygden. Telias nät (där Telia, Fello och Halebop finns) är generellt sett det bästa nätet på landsbygden, även om det finns undantag.

3. Du vill kunna använda surfpotten inom EU/EES

Alla svenska operatörer måste erbjuda fri surf inom EU/EES. Det är alltså lagstadgat att du ska få använda den surfmängd du betalar för i Sverige utan kostnad. Men det finns undantag som idag inkluderar:

  • Du får som mest surfa för 10 GB/mån i EU utan extra kostnad. Den exakta mängd surf som förs över bestäms av ett avtal mellan din operatör och andra EU/EES-länder.
  • Det finns fortfarande abonnemang som bara fungerar i Sverige, där EU:s nya regler om att föra över surf inte gäller. 

Så om du är missnöjd med den surfpott du får använda dig av i EU/EES rekommenderar vi att du byter abonnemang, för det finns ingen anledning att behålla ett abonnemang med dåliga villkor.

Vanliga villkor och regler när man ska byta mobilabonnemang

1. Du får behålla ditt nummer när du byter mobilabonnemang

Om du vill får du behålla det nummer du har idag när du byter abonnemang. Det nummer du har idag följer ofta med automatiskt, så i regel sköter den nya operatören allt administrationsarbete hos din gamla operatör. Men hör gärna med den nya operatören och ta reda på vad de gör och inte gör. 

2. Du kan inte byta ett bundet abonnemang

Om du har uppsägningstid kvar kan du inte byta mobilabonnemang. Men värt att veta är att ingen svensk operatör får ha mer än 1 månads uppsägningstid enligt lagen.

Så om du vill byta abonnemang och har glömt att säga upp det abonnemang du har idag kan du be om en slutfaktura. Om du ber om en slutfaktura betalar du alltså en fast summa för att kunna byta till vilket abonnemang du vill.

3. Det är enkelt att byta mobilabonnemang inom samma operatör

Om du är nöjd med den operatör du har idag är det en bra idé att uppgradera abonnemanget hos den operatör du är kund hos just nu. I regel kan du byta till ett dyrare abonnemang direkt, medan förändringen sker vid månadsskiftet om du tecknar dig för ett billigare abonnemang. 

4. Du behöver ett nytt simkort när du byter operatör

När du tecknar ett nytt mobilabonnemang hos en annan operatör behöver du ett nytt simkort då det simkort du har idag kommer att avaktiveras. Vanligtvis skickar din nya operatör ut ett trippel-sim som passar alla telefonmodeller, alternativt får du ett e-simkort om du hellre vill ha ett sådant.

Exempel på uppsägningstider som gäller idag

  • Halebop har en månads uppsägningstid. Du kan inte kontakta Halebop via telefon, utan måste använda deras mobila app, 
  • Vimla har ingen bindningstid. Du kan inte kontakta Vimla via telefon, utan måste avsluta abonnemanget via ditt Mitt Vimla-konto som du når antingen via en app eller via webben.
  • Hallon har ingen uppsägningstid. Du kan avsluta ditt abonnemang på Mina Sidor, vilket du når via Hallons mobila app eller via deras företagswebbsida.
  • Telenor har en månads uppsägningstid. Abonnemang som tecknades innan 1 maj 2014 har tre månaders uppsägningstid. Idag måste du kontakta Telenors kundservice via telefon på 020–222 222 för att kunna säga upp ditt abonnemang. 
  • Telia har en månads uppsägningstid. Du måste kontakta Telias kundtjänst via telefon på 90 200 för att kunna säga upp ditt abonnemang.
  • Tele2 har en månads uppsägningstid. Du måste kontakta Tele2:s kundservice på 0772–252525 för att kunna säga upp ditt abonnemang.
  • Tre har en månads uppsägningstid. Du måste kontakta Tre via telefon på 300 för att kunna säga upp ditt abonnemang.